Monday, July 30, 2007

** Belut 000 Belut**

Dulu.. zaman kanak2 aku menyusur parit dengan tali pancing yang berumpan cacing menggeledah kiri kanan parit mencari lubang dimana tempat tinggal sang belut.Menunggu umpan dimakan belut kemudian menarik tali pancing apabila tangan terasa belut menarik.Setelah itu belut yang licin dan berlendir itu akan dipegang dgn daun keladi agar kedudukannya tetap bagi memudahkan proses menyiang.. setelah belut disiang .. dilumur dgn kunyit dan garam .. dimakan bersama nasi panas dan kicap cap 3 ayam...Memori dan moment itu takkan mudah dilupa kerana anak-anak zaman ini tak mungkin dapat merasai kenikmatan mencari belut dan memakan hasil dari tangan sendiri..
Terpanggil aku untuk membuat coretan tentang belut setelah membaca blog Kak Lela yang bercerita tentang masakan belut di kawasan kediamannya.
Terkenang aku disaat ibu sakit .. dimana tumitnya perlu di operate sebanyak 4 kali .. sup belut adalah makanan rujinya berselang seli dgn ikan haruan.Menjengah ke Giant mencari belut membuatkan aku alpa dan lupa memori mencari belut dgn tangan sendiri..
Walaupun org2 zaman kini mungkin geli geleman dgn belut ..tetapi pada aku .. agak enak dimakan dan banyak jugak khasiatnya..

*** coretan ini tidak berbayar , tiada unsur paksaan dari penjual ataupun penternak belut .. sekadar mengimbau kenangan untuk diri sendiri di petang hari sementara menunggu laungan azan.. heh he he

** gambar ihsan dari blog http://khairulhazman77.blogspot.com/2007/02/anda-suka-makan-belut.html

3 comments:

Leyla Shuri said...

salam esa,
hish, beraninya esa pegang belut!
Walaupun belut sedap tapi jahrera lari jauh2 bila tengok orang siang belut...geli eeee!

ezatulhaq said...

hmm salam kak lela, hmm mula-mula tu mmg takut ..tapi sbb nak makan punya pasal .. belasah jerr

Puteri Satu said...

belut ni klu goreng pun sedap...wehehehe...akak dulu2 atok selalu wat goreng garam kunyit belut nih...rasa sedap..cam rasa ayam goreng...nyum..nyum..nyum...