Friday, April 11, 2008

Qiamullail



rasanya sudah lama saya tak berjemaah bersama kawan2 menghidupkan malam..kini terpanggil untuk melakukannya .Sesungguhnya banyak pengalaman yg saya tempuh di sini namun ada satu pengalaman yang memberi kesan yang dalam pada diri saya sendiri.

1. Solat Tasbih :
- ketika solat tasbih .. sewaktu berdiri dan membacakan kalimah memuji Allah.. saya yang berdiri terlalu lama rasa terhoyong hayang dan tidak dapat mengimbangkan badan .. namun saya paksa diri untuk berdiri dan terus berdiri .. usai solat .. apabila lampu dihidupkan .. saya melihat imam yg mengimamkan solat bertongkat!! tiba2 saya rasa betapa kecil dan hinanya diri ini.. alhamdulillah Allah kurniakan tubuh badan yang dehat tetapi masih terhoyong hayang lagik bila mengadap yang Esa.. dan imam itu walau bertongkat tetapi masih gagah menguatkan kuda-kudanya demi cinta yang satu.


2. Taubat
- solat taubat dilakukan untuk menginsafi dan memohon keampunan ke atas dosa yang dibuat namun keras sungguh hati saya ini, juraian air mata yang keluar dari mata seorang imam dan esakan yg mengharukan masih jua tak mampu melunakkan hati saya yg keras ini.Hingga saya bertanya pada diri saya sendiri .. keras sungguh hati ku ini .. Ya Allah teruknya aku .. sampai satu tahap saya memohon pada Allah .. Ya Rabb lunakkanlah hatiku untuk menyesali dosa-dosaku.. hati semakin sayu namun air mata tak kunjung tiba jua.. saya jadi benci pada diri saya sendiri .. tatkala imam membaca doa dengan esakan kecil.. di hujung doa sebelum perkataan amiin dibacakan saya berjaya menumpahkan SETITIS sahaja air mata .. ternyata hati ini amat keras.. bantulah saya.. doakan lah saya agar lebut hati agar lunak hati demi sebuah cinnta yg hakiki ..

2 comments:

abc said...

alahai sejuk perut omak ekau deqnon..

abc said...

achung...bersin..baynayak habuk nihhhh